Перейти до основного вмісту

Три тополі на Мар'ївці... були

Автор статті - Леонід Боровик.
Коротке оповідання про земляків.

     - Ой, як порожньо тепер!
     - Дивіться - чогось ніби не вистачає...

     Донедавна на таке можна було частенько чути в селищі Мар'ївці, особливо коли з автобуса виходять пасажири і вдивляються довкола. Жителі, які перебувають у цей час поруч стриманно погоджуються: так, мовляв, порожньо,бо тополі зрізали. Зробили, це тому, що дерева з часом висохли, віджили своє... Он дрова, бачите, скільки тепер...

     Звалили дерева. Високі, товстелезні, міцні, густовиті, щоліта наповнені невгамонним, різноголосим співом птахів. На широкому вході до селища, його головної вулиці - імені маршала Толбухіна. Ніби й не подія якась особлива, - скільки дерев пускають тепер під корінь. Але в нашому невеличкому приморському селищі з цими трьома тополями пов'язане дуже багато.

     Коли їх ще можно було обійняти однією хлопчачою рукою, я ходив до першого классу; відтоді минуло близько шестидесяти років. А скільки самим тополям? Одні говорять - 80, інші усі - 100, а то і 115. Жили білостволі у селищі красуні довгий час разом з нами, дарували красу і затінок, були німими свідками, як радощів, так і гірких хвилин. На тополях полюбляли селитися перші шпаки, та й взагалі все птаство; вони й першими відчували зміни в перепаді погоди, тож раптові подихи вітру - і спостережливі односельці мерщій вкривали скошене сіно, бо знали: - ось з'явиться степовик, а за ним і холодний дощ.

     Прийдеш, Галинко? Чекатиму, як завжди, біля отих тополь. Де живуть Тилішевські, знаєш? Приходь, Люба!

     Було таке? Було! І до війни, і після. в Мар'ївці подружні пари, стосунки яких заприязнилися саме під солов'їний спів, на цих деревах, домовлялися про майбутне весілля. А як бентежила дівочі серця мар'ївчанок ота давно відома «Одинокая гармонь», що пливла - лунала від тополь! Або - «Сормовская лирическая», «Спят курганы темные», «На крылечке», «Розпр'ягайте хлопці коней», «Катюша»... Односельці починали день з пісень, піснями його і завершували.

     Пам'ятаю, як тітки - колгоспиці, повертаючись з роботи, в полі, нерідко зупинялися біля світло-сірих стовбурів; хто - прихиляв стомлені плечі, хто просто присідав до споришевого низу. Вони частенько йшли з піснями - від самісінької контори колгоспу "Колективіст" до притихлих вуличних перехресть, де кожен уже прямував далі своєю стежиною. Гарно співали матері їх друзів - хлопчаків. І зараз, через плин років, хвилювання згадувати ті часи. Трохи погомонівши, жінки зходилися по домівках - треба було поратися по господарству, дітей запитати про уроки, приготувати для сім'ї вечерю.

     Час стрімкий і невблаганний. Наче недавно гуртувалися, тулилися одна до одної, наші матері, ділилися останнім, що було, сьогодні багатьох уже немає на цьому світі. І в останню путь проводжали їх тополі. Крислаті, ніби задумлені дерева були свідками цього сумного шляху і моєї матусі, Марії Миколаївни, яка була неабиякої сумлінності й працелюбства. Вона постійно була в роботі і нескінченних турботах про нас, своїх дітей. Нехай земля буде моїй ненці заспокійливим пухом! Не думав - не гадав, що колись, з роками мої синівські літа прирівняються з маминими, що ми з нею станемо немов би ровесниками, однолітками. І дедалі більше й більше нуртує думка про, те що ненька навіть сьомий десяток не осилила; звалила хвороба, переклилкала у вічність. Перевершив матусю роками, тож лишається тепер одне: жити і за себе, і за неї, дорогеньку; як же вдасться.

     Так уже було прийнято: скорботна процесія зупинялася біля трьох тополь на хвилинку - другу і вже потім рухалася далі, селищного цвинтаря. І в цьому було щось своє, традиційне, особливе. Так односельці прощалися з маминими подругами, по роботі: П.Обдул, М. Гашовою, Є. Жук, С. Жук, Г. Лаловою, Л. Семенухою. Так ховали й добрих, чуйних сусідів, яросердних родичів - М. Дудка, Е. Боровик, В. Васильєву (вул. Болотникова), Н. Кислу, Я. Голодного, Е. Коптєву, В. Васильєву (вул. Боженка), П. Кислу, Е. Ганоченка, П. Поляка, Я. Васильєва, А. Швець, В, Кислого, О. Швеця, Л. Приходченко, В. Павленко, та пізніше Г. Корбута, П. Тюлюпу, С. Хрипка, моїх ровесників друзів Г. Мироненка, Г. Тилішевського та інших.

     Високі, дуже високі, об'ємні дерева росли на вулиці маршала Толбухіна. Як не задирав у дитинстві голову, не намагався уявити себе на далекій маківці, - нічого не виходило. І ще, тепер з часом, коли тополі спиляли, зміг доторкнутися найвищої тополиної гілочки, прим'яти пальцями, ніжно - зелені бруньки. Сумливо ставало. Величні дерева, назавжди склали руки – віти, і вже не гулятиме в їх густих кронах пустотливий вітер. Дивлюся на мертві тополі, і глубокий сум оповиває усього себе. На долоні лежать клейкі, з ледь помітною прозеленню бруньки, і це зрозуміло - поклик весни. Пробуджується життя. Та цим тополям - ветеранам не зеленіти вже ніколи; настає час розквітати іншим.

Комментарий  Марьяна Корбут:

     Я считаю данный материал бесценным вкладом в историю нашего края.
Спасибо автору за прекрасную статью.

     Хорошо помню эти тополя, ведь в посёлке Марьевке прошло мое детство. Сотни раз я проходил под тополями, и каждый раз обращал на них внимание. Деревья были словно вековые богатыри на страже у всего посёлка. Леонид Боровик отметил в статье, что деревья переживали как радостные, так и печальные события односельчан, и в этом было что-то традиционное!

Прошло время, к сожалению, многих людей уже не стало, нет и наших тополей.

Бывая в Марьевке, я замечаю, что посёлок изменился... Всё больше пеньков по округе, появились заброшенные дома. Много приезжих, жители меньше общаются между собой. Остались, конечно, коренные жители, но их все меньше и меньше...

Очень хотелось бы, чтобы жители посёлка и, конечно же, представители молодого поколения чаще общались между собой, всячески поддерживали порядок в Марьевке и задумались о будущем своего края.

Может быть стоит построить детскую площадку, уголок отдыха или часовню в посёлке?! 

Марганец Туристический" в социальных сетях:

Вконтакте - https://vk.com/mn.tour
Одноклассники - https://ok.ru/marganets.turisticheskiy
Facebook - https://www.facebook.com/groups/mn.tour

Блог - https://mn-tour.blogspot.com


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Карты: Екатеринославская губерния, Дикое поле, Великий Луг, город Марганец

В этом разделе Вы найдете старинные карты Дикого поля (Loca Desertra), Великого Луга, Днепровских порогов, Екатеринославской губернии и современные карты Запорожской и Днепропетровской области.  Дикое поле Дикое поле  1648г.

ПЕРША ЗАПОРОЗЬКА СІЧ - ТОМАКІВСЬКА

ПЕРША ЗАПОРОЗЬКА СІЧ - ТОМАКІВСЬКА      Територія сучасного міста Марганця зберігає пам’ять про славне запорозьке козацтво, адже саме тут колись знаходилася перша запорозька Січ – Томаківська.      Запорозьке козацтво – унікальне явище в історії Європи. Козаки звалися запорозькими від того, що мешкали на території Запорожжя (це сучасна Дніпропетровщина, Донеччина і Кіровоградщина). На найбільшій українській річці Дніпро, ближче до півдня країни, були великі пороги. Тоді Дніпровські пороги вважалися одним з нерукотворних чудес світу. Територія, що знаходилася за цими порогами, називалася ЗАПОРОЖЖЯМ. А козаки, які там перебували називали себе запорозькими, тобто такими, що знаходились на території за порогами. Тому варто розрізняти поняття – запорозький і запорізький. Запорозький – це той, що стосується історичного регіону Запорожжя. А запорізький – це сучасне означення, що позначає відношення до міста Запоріжжя (отримало місто таку назву лише в 1921...

Трезвый взгляд на историю города Марганца

 Слышал звон, да не знает, где он? Город Марганец и его окрестности имеют интереснейшую историю. Связано это не только с богатыми залежами марганцевой руды, которые обнаружили в начале XIX века, но и благодаря своему местоположению. Издавна на этих землях жили и кочевали скифы, половцы, позже Запорожские казаки. Миллионы лет назад на месте современного города Марагнца   было море. Подтверждением этого служат находки горняков. Отложение морского дна на основе гранитых пластов спровоцировало образование марганцевой руды.  После уничтожение Запорожской Сечи многими землями владели помещики, дворяне, а также местное население, которое жило здесь издавна в старых хуторах, деревнях и сёлах. Проблема вопроса состоит в том, что некоторые краеведы и историки предвзято относятся к изучению истории, а именно к мнению других историков и используют лишь те источники, где информация является для них более выгодной. Предвзятость может быть как сознательная так и бессознательная. О...